Studenten uit comfortzone voor gevoelig debat

Controversiële 'hot topics' van de Middeleeuwen tot gisteren. Daarover gaat de Honours class Controversial Drama: Sex, Politics and the Law in Popular Culture. In negen colleges worden studenten uitgedaagd om uit hun comfortzone te treden en op die manier te leren hoe je lastige onderwerpen bespreekbaar maakt. Deze week het eerste college over de vluchtelingencrisis en journalistiek .

Te gast is Preeti Kannan (journalist en onderzoeker voor o.a. Unicef), die onderzoek heeft gedaan naar de berichtgeving rondom vluchtelingen. “Maar wanneer ben je eigenlijk vluchteling, en wanneer asielzoeker of migrant?”, opent ze het college. “Zelf ben ik een economisch migrant: mijn leven is niet in gevaar en ik kan gaan en staan waar ik wil”, vertelt de van origine Indiase onderzoeker. “Het is belangrijk om dat onderscheid te maken.”

Gevoelige thema's

In deze collegereeks worden dit soort gevoelige thema’s bespreekbaar gemaakt. “We trainen de skills van de studenten om lastige onderwerpen goed te kunnen bespreken”, ligt docente Nadia van Pelt toe. “In academische debatten is het soms lastig om de juiste woorden te vinden. Daarvoor is het belangrijk om genoeg zelfvertrouwen te hebben, wat we hier in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen.”

Hoewel het pas het eerste college is, lijken de studenten zich al snel op hun gemak te voelen. “Ik heb familie die denkt dat migranten lui zijn, maar ook dat ze onze banen stelen”, deelt Irene (19, psychologie) met haar medestudenten. En daarna in de pauze: “Ik vind het belangrijk om dat te vertellen, zodat mensen zien dat er anderen zijn die zo denken, ook als je dat niet in je eigen omgeving ziet.”

Journalistiek

In het tweede deel krijgen de studenten diverse nieuwsartikelen om te analyseren en aan te geven wie er aan het woord komen als het over vluchtelingen gaat. Volgens Kannan gaat het namelijk teveel óver vluchtelingen, en komen ze zelf maar weinig aan het woord. “Journalisten zouden hen aan het woord moeten laten en bijvoorbeeld vragen hoe het met hun familie is”, geeft ze de studenten een lesje journalistiek.

In volgende colleges komen nog onderwerpen als anti-semitisme, censuur en executies aan bod, waarmee de studenten zich kunnen voorbereiden op het eindsymposium in juni. “Daar presenteren alle studenten een paper over een van de onderwerpen die in de academische wereld lastig bespreekbaar zijn”, aldus Van Pelt. “Tot die tijd kunnen studenten zeker nog wat discomfort voelen, maar altijd met als doel om zich voor te bereiden op het debat.”

 

(Tekst IJsbrand Terpstra. Foto's André van Haasteren)


Laatst Gewijzigd: 06-04-2017